Publicat in 08 nov. 2024 de Ana Paun
3 min
| 6913
Publicat in 08 nov. 2024 de Ana Paun | 3 min | 6913
Începând cu 1 ianuarie 2025, sistemul e-Factura va deveni obligatoriu și pentru tranzacțiile B2C, adică pentru facturile emise către clienți persoane fizice. Acest pas face parte din inițiativa de digitalizare a mediului de afaceri și are ca scop creșterea transparenței și controlului asupra fluxului financiar.
Pentru persoanele fizice autorizate (PFA) sau persoane fizice independente (PFI) care emit facturi către clienți individuali (B2C), cum ar fi psihologi, șoferi de ride-sharing, artiști sau fotografi, schimbarea aduce noi cerințe de conformitate și o complexitate crescută în administrarea afacerii.
Sistemul e-Factura este o platformă electronică de facturare implementată de ANAF, prin care toate facturile vor fi emise și înregistrate într-o bază de date centralizată. Acest sistem permite autorităților fiscale să monitorizeze și să verifice în timp real tranzacțiile economice, facilitând combaterea evaziunii fiscale.
Până acum, e-Factura era obligatorie doar în relațiile comerciale dintre persoane juridice, însă din 2025 va include și tranzacțiile B2C, adică cele cu persoane fizice.
Orice PFA, PFI sau SRL care facturează către clienți finali persoane fizice trebuie să încarce facturile în Spațiul Privat Virtual (SPV) în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii lor. Cel mai ușor mod de a face acest lucru la timp este folosind o platformă online care se conectează direct la SPV.
Dacă o factură este transmisă în SPV cu întârziere, adică după termenul legal de 5 zile, se aplică o amendă între 1.000 și 2.500 de lei. Această sancțiune se aplică o singură dată pe lună, indiferent de câte facturi au fost întârziate.
În situația în care o factură nu este transmisă deloc în SPV, amenda va fi de 15% din valoarea facturii respective. Aceste penalități se aplică deja pentru tranzacțiile între persoane juridice, iar autoritățile nu au anunțat alt set de sancțiuni pentru tranzacțiile către persoane fizice.
Noile reglementări afectează în mod direct activitățile care implică emiterea de facturi către clienți persoane fizice. Iată câteva dintre profesiile care vor simți cel mai mult impactul:
În România, singurul cod de identificare al persoanelor fizice este CNP-ul, care, însă, este o informație cu caracter personal protejată de legislația GDPR. Astfel de date nu pot fi făcute publice și trebuie gestionate și stocate în condiții de securitate. Prin urmare, protejarea confidențialității datelor devine un element și mai important în administrarea afacerilor.
SOLO ajută deja peste 11.000 de PFA-uri și PFI-uri cu conectarea la sistemul e-Factura - sincronizarea facturilor cu doar un click, interfață simplificată de facturare și protecția datelor personale. Pentru doar 119 lei/lună, uiți de grija contabilității pentru PFA-ul sau PFI-ul tău și te poți concentra pe ceea ce contează.