Publicat in 29 nov. 2023 de Ana Paun
3 min | 21072

Ce este e-factura?

Publicat in 29 nov. 2023 de Ana Paun | 3 min | 21072

Sumar

Începând cu 1 ianuarie 2024, e-factura devine obligatorie pentru toate persoanele juridice impozabile în România, atât PFA sau PFI, cât și SRL. Dacă până acum facturile reprezentau un schimb între doua entități, acum orice proces de facturare trebuie să treacă prin ANAF și să conțină informații standardizate. Scopul principal al acestei inițiative este îmbunătățirea colectării taxelor, combaterea evaziunii fiscale și alinierea la practica din alte state europene.

Introducerea e-facturii în România reprezintă o schimbare fundamentală în modul în care afacerile gestionează tranzacțiile și raportările fiscale. Deși această tranziție poate părea dificilă, pe termen lung promite să aducă eficiență, transparență fiscală și o mai bună conformitate cu reglementările fiscale. 

 

Ce se schimbă cu e-factura?

Noul proces de facturare prin e-factura necesită, în primul rând, crearea unui cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) pentru persoane juridice (diferit de cel pentru persoane fizice, asociat CNP-ului) folosind o semnătură electronică. Află cum din articolul nostru. Recomandăm utilizarea unui furnizor autorizat și urmarea instrucțiunilor primite pentru instalarea și folosirea corectă a semnăturii electronice. 

O altă schimbare vine în formatul facturii. Majoritatea persoanelor juridice sunt obișnuite să emită facturi dintr-o platformă online sau din Excel. E-factura trebuie emisă într-un format standardizat XML și se poate genera pe site-ul ANAF sau, mai simplu, într-o platformă online și apoi încărcată în SPV. O factură nu va fi considerată validă decât atunci când a fost verificată și semnată electronic de ANAF. 

Nu în ultimul rând, o e-factură validată de ANAF nu poate fi modificată sau anulată. Informațiile din document trebuie să fie corecte și complete, iar înregistrarea în SPV obligă părțile să execute tranzacția ca atare. 

Cum se emite e-factura?

După obținerea semnăturii electronice și crearea contului în SPV, emiterea e-facturii necesită următorii pași:

  • Agrearea detaliilor contractuale și ale tranzacției cu clientul;
  • Accesarea contului SPV și selectarea butonului “Trimitere factură”;
  • Confirmarea CUI-ului PFA-ului în secțiunea “CIF factură”;
  • Emiterea documentului XML cu detaliile de facturare;
  • Încărcarea documentului în format XML aferent facturii și trimiterea formularului;
  • Verificarea din partea ANAF a conținutului documentului și semnarea facturii, dacă totul este corect, sau trimiterea unui e-mail cu modificările necesare în cazul în care documentul este incomplet sau conține greșeli;

Ulterior clientul va avea acces la factura în contul său SPV și va putea face plata în baza e-facturii.

Este e-factura obligatorie?

Implementarea sistemului național e-factura a început în 2022 pentru anumite tipuri de relații contractuale sau pentru prestarea anumitor tipuri de servicii, dar majoritatea persoanelor juridice nu au avut nevoie să interacționeze cu sistemul. 

Însă, de la 1 ianuarie 2024 orice factură aferentă unei colaborări între două companii din România, fie PFA sau SRL, trebuie să treacă prin acest sistem. Facturile emise în alte formate încă pot fi folosite, însă este deja obligatorie încărcarea fișierului XML în SPV pentru orice tranzacție. 

Pentru primele câteva luni din an, ANAF lasă spațiu pentru companii să înțeleagă sistemul și să se obișnuiască cu el. De la 1 aprilie 2024, ANAF poate începe să facă controale pentru a verifica dacă firmele folosesc acest sistem și pot da amenzi pentru nerespectarea procesului.

Începând cu 1 iulie 2024, facturile în orice alt format (PDF, Excel sau altele) nu mai reprezintă act doveditor în fața legii, iar documentul XML încărcat în SPV este singurul document acceptat de autorități pentru justificarea unei tranzacții. 

Cum poți uita de e-factură cu SOLO?

Chiar dacă întregul sistem pare complex, cu SOLO totul va fi foarte simplu. De la 1 ianuarie utilizatorii SOLO vor putea descărca orice factură emisă din platformă direct în formatul standardizat, pentru a o putea trimite clienților sau pentru a o încărca în sistemul național. 

Pentru cei care nu au cont în SPV, SOLO se va ocupa de înregistrare. De la 1 ianuarie vom înregistra toți utilizatorii în SPV folosind semnătura noastră digitală, pentru a elimina complexitatea creării contului și a achiziționării unei semnături digitale. 

După conectarea cu SPV, orice utilizator va avea posibilitatea de a trimite o factură emisă din platforma SOLO direct către sistemul ANAF și va putea urmări întregul proces în contul SOLO. 

În plus, în secțiunea cheltuieli a platformei SOLO vor fi vizibile și toate facturile încărcate de furnizorii utilizatorilor SOLO în SPV. Astfel, aceștia nu vor mai avea nevoie să interacționeze cu sistemele ANAF și vor avea totul la îndemână într-un singur loc.

Dacă vrei și tu să scapi de grijile sistemului e-factura, hai la SOLO și lasă-ne pe noi să ne ocupăm de tot.

DISTRIBUIE ARTICOL

29 apr. 2023 | 3 min

Noutăți despre Declarația Unică în 2023

09 aug. 2022 | 5 min

Noul cod fiscal și ce se schimbă pentru PFA-uri din 2023?

19 sept. 2023 | 4 min

Modificări fiscale 2024
Alătură-te celor peste 8.500 de SOLOprenori care nu mai fac drumuri la contabil
8.500 de antreprenori fără griji