Înființare PFA si PFI
Da. Meseria de broker se poate înregistra direct la ANAF (deci poți să fii PFI) și recent și cei de la Registrul Comerțului înregistrează PFA-uri cu această activitate. Contabilitatea celor două forme de organizare este identică.
Dacă nu găsești codul CAEN potrivit pentru activitatea ta sau crezi că se potrivesc mai multe coduri CAEN, te ajutăm noi să îl alegi. Scrie-ne la han@solo.ro și descrie cât mai clar ce servicii sau activități vei desfășura. Îți vom spune ce cod CAEN se potrivește activității tale și ce trebuie să ai în vedere pentru înființare.
Da. În cazul unui PFA, codul CAEN poate determina dacă activitatea ta este eligibilă pentru impozitarea la normă de venit sau va fi impozitată în sistem real.
În cazul unui PFI, venitul este impozitat în sistem real. Citește mai multe despre PFA în sistem real sau normă de venit.
Nu întotdeauna. Depinde de activitatea pe care vrei să o desfășori. Pentru anumite coduri CAEN, la înființarea unui PFA trebuie să dovedești pregătirea sau experiența necesară prin documentele acceptate pentru activitatea respectivă.
Pentru profesiile reglementate, precum medic, avocat, psiholog sau arhitect, ai nevoie de documentele de autorizare care îți dau dreptul să practici profesia.
Codul CAEN (Clasificarea Activităților din Economia Națională) este codul care identifică activitatea economică pe care o desfășori ca PFA, PFI sau SRL. Îl alegi în funcție de activitatea ta, iar codul sau codurile CAEN autorizate stabilesc activitățile pe care le poți desfășura și pentru care poți factura.
Vrei să afli mai multe? Citește ce este codul CAEN.
Alegi codul CAEN care descrie cel mai bine activitatea pentru care facturezi. De exemplu, în CAEN Rev.3 există coduri pentru design grafic, fotografie, publicitate sau creație artistică. Dacă activitatea ta poate fi impozitată la normă de venit, codul CAEN contează și la stabilirea normei aplicabile.
Depinde în primul rând de ce fel de muncă faci. Drepturile de autor pot fi mai avantajoase fiscal dacă ești plătit pentru o creație originală. PFA-ul e mai flexibil dacă prestezi servicii, lucrezi constant sau ai mai mulți clienți. Iar dacă faci ambele, poți avea PFA și venituri din drepturi de autor în același timp.
Da, poți avea PFA și să încasezi separat și pe drepturi de autor. De exemplu, poți factura prin PFA serviciile de strategie și social media, iar pentru un text, o fotografie sau un design original poți încasa pe drepturi de autor.
Important este ca fiecare venit să corespundă muncii pe care o faci. Nu poți trece un serviciu pe drepturi de autor doar pentru că taxele sunt diferite.
În 2026, mai e un lucru de știut: pentru CAS (pensie), veniturile nete din PFA și cele din drepturi de autor se adună când se verifică pragurile de 12 și 24 de salarii minime.
În cele mai multe cazuri, PFA este alegerea potrivită dacă dai meditații pe cont propriu. Are obligații administrative mai simple, iar banii pe care îi încasezi sunt disponibili imediat. Un SRL poate fi o opțiune dacă vrei să dezvolți un centru de meditații, să lucrezi cu mai mulți profesori sau să deschizi o școală privată.
Da. Contribuțiile pentru salariu sunt plătite prin angajator, iar pentru veniturile obținute din meditații pe PFA se calculează separat. Pentru sănătate (CASS), plătești 10% din venitul net din PFA. Dacă ești și angajat, nu se aplică baza minimă de calcul, astfel că plătești contribuția la venitul net din PFA. Contribuția la pensie (CAS) se datorează doar dacă venitul net anual din meditații depășește 48.600 lei, echivalentul a 12 salarii minime.
Pentru veniturile înregistrate în 2026, taxele vor fi:
Impozit pe venit: 10% din venitul net (calculat ca încasări minus cheltuieli deductibile)
Contribuția la sănătate (CASS) - 10% din venitul net cu cu două excepții:
Dacă venitul net este mai mic de 6 salarii minime brute (24.300 de lei), contribuția este de 2.430 de lei, cu excepția cazurilor în care ești student (sub 26 de ani), persoană cu handicap (gradul 1 sau 2) sau ai un contract de muncă în paralel. În aceste situații în vei plăti 10% din venitul net chiar și sub acest plafon.
Dacă venitul net este mai mare de 72 de salarii minime brute (291.600 de lei), atunci contribuția este plafonată la acest prag, respectiv 24.300 de lei.
Contribuția la pensie (CAS) - 25% din plafonul de 12 sau 24 de salarii minime brute:
Dacă venitul net este mai mic de 12 salarii minime brute (48.600 de lei), atunci nu ești obligat să plătești o contribuție la pensie.
Dacă venitul net este mai mare de 48.600 de lei, dar mai mic de 97.200 de lei, atunci contribuția la pensie este 12.150 de lei.
Dacă venitul net este mai mare de 24 de salarii minime brute (97.200 de lei), atunci contribuția la pensie este de 24.300 lei.
Și mai simplu, poți să folosești calculatorul nostru de venituri și taxe pentru a estima taxele tale pentru veniturile realizate în 2026.
Din punct de vedere legal, nu este obligatoriu, dar noi recomandăm un cont bancar separat, pentru disciplină financiară.
Practic, oricine are cunoștințele necesare poate oferi meditații: profesori, studenți, absolvenți, specialiști dintr-un domeniu sau pensionari. Pentru a desfășura activitatea legal, trebuie să o autorizezi, cel mai simplu ca PFA. Dacă ești profesor angajat la stat, poți da meditații, dar nu ai voie să meditezi elevii din propria clasă sau din școala în care predai.
Diferența ține de cine se poate înregistra și unde: PFA (Persoană Fizică Autorizată) se înregistrează la Registrul Comerțului (ONRC) și e forma pentru majoritatea activităților independente, iar PFI (Persoană Fizică Independentă) se înregistrează la ANAF și este forma potrivită pentru profesiile reglementate, precum medici, psihoterapeuți, avocați sau arhitecți. Din punct de vedere fiscal, PFI are, în general, același regim fiscal ca un PFA în sistem real, în ceea ce privește impozitul pe venit și contribuțiile sociale. Dacă nu ești sigur ce formă ți se potrivește, echipa SOLO te ajută să faci alegerea potrivită încă de la înființare.
PFA-ul în IT se impozitează obligatoriu în sistem real, activitățile IT nu pot fi la normă de venit. Totuși, sistemul real poate fi un avantaj: poți deduce cheltuielile eligibile, precum laptopul, abonamentele software telefonul sau mașina folosită (în baza unui contract de comodat) și astfel îți poți reduce baza de impozitare. Vezi exact lista de cheltuieli deductibile pentru activitatea ta.
Da. Pentru anumite activități IT, poți dovedi pregătirea sau experiența profesională și prin alte documente decât diploma de studii, cum ar fi o adeverință de la un angajator care atestă că ai lucrat în domeniul respectiv. SOLO te ajută să identifici documentul potrivit pentru situația ta.
Da. PFA-ul nu face diferența între clasele ținute față în față și cele online. Poți factura sesiuni private, cursuri de grup, abonamente online, workshop-uri, toate sub același PFA. Important este să ai codul CAEN potrivit pentru activitățile pe care le desfășori.
Dacă sala vrea să colaboreze cu tine în mod independent, îți deschizi PFA-ul și apoi facturezi către sală serviciile prestate. E o situație frecventă, iar SOLO te ajută să înființezi PFA-ul și se ocupă de contabilitate, de la facturi și cheltuieli deductibile până la declarațiile fiscale.
Codul potrivit este 8551 (Învățământ în domeniul sportiv și recreațional) pentru activități de instruire sportivă, cum sunt antrenamentele de fitness. Pentru activitățile studiourilor de yoga și pilates, codul este 9313 (Activități ale centrelor de fitness). Codul potrivit depinde de activitatea pe care o desfășori efectiv, iar SOLO te ajută să îl alegi din prima.
Din punct de vedere legal, nu este obligatoriu, dar noi recomandăm un cont bancar separat, pentru disciplină financiară.
Trebuie doar să ni-l transmiți și apoi vei avea acces în contul tău SOLO, dacă ți-ai înființat PFI-ul cu SOLO.
Da, poți folosi adresa de domiciliu ca sediu pentru PFI, chiar dacă la aceeași adresă au sediul și alte persoane fizice sau juridice. Dacă preferi să nu folosești adresa de acasă, SOLO îți poate oferi o adresă pentru sediul PFI, inclusă în abonament. Există însă și excepții: unele administrații ANAF acceptă doar adresa de domiciliu ca sediu pentru PFI.
Singurul drum pe care trebuie să îl faci este la sediul ANAF de domiciliu, pentru ridicarea CIF-ului. Din păcate, acesta nu este transmis electronic și necesită prezența fizică la ghișeu. Dacă nu poți ajunge, poți împuternici pe cineva să îl ridice pentru tine.
De regulă, nu. Pe PFI ai un singur cod CAEN, corespunzător profesiei liberale pe care o practici și pentru care ai autorizare. Există însă și situații rare în care un PFI poate avea două coduri CAEN, în funcție de autorizările profesionale pe care le are.
Pentru alte activități, cum ar fi susținerea de cursuri sau participarea ca speaker la evenimente, ai nevoie și de un PFA, unde poți avea până la 5 coduri CAEN. Poți avea PFI și PFA în același timp.
Codul CAEN potrivit depinde de activitatea medicală pe care o desfășori. De exemplu, 8621 este pentru asistență medicală generală, 8622 pentru asistență medicală specializată, iar 8623 pentru asistență stomatologică. Când îți deschizi PFI-ul prin SOLO, te ajutăm să alegi codul CAEN potrivit pentru activitatea ta.
Pentru activitatea medicală ai nevoie de PFI, nu de PFA. Medicina este o profesie liberală reglementată, iar PFI-ul se înregistrează fiscal la ANAF. PFA-ul se înființează la Registrul Comerțului și îl poți folosi separat pentru alte activități care nu țin de exercitarea profesiei de medic.
Dacă îți înființezi PFI-ul prin SOLO, nu trebuie să pierzi timp cu pregătirea și depunerea dosarului. Deschiderea PFI-ului este inclusă în abonamentul lunar de contabilitate, fără costuri suplimentare. După înființare, ai într-un singur loc contabilitatea, facturarea și declarațiile fiscale.
Ca să îți înființezi un PFA la SOLO ai nevoie de:
- Buletin
- Diplomă de studii sau o adeverință de la un angajator care dovedește pregătirea ta în domeniul în care vrei să activezi
Spre exemplu dacă ești ITst poți folosi diploma de absolvire a unei facultăți cu un profil tehnic (Politehnică).
Șoferii de ridesharing (Uber/Bolt) trebuie să încarce și carnetul de conducere și Atestatul de transport de la ARR.
Înființarea unui PFA prin SOLO durează, de regulă, câteva zile din momentul în care ai transmis toate documentele.
Completarea dosarului durează mai puțin de 5 minute, iar noi îl depunem în 1-2 lucrătoare. De regulă, Registrul Comerțului procesează documentele în câteva zile, însă, în perioadele aglomerate, termenul poate depăși 28 de zile.
Te ținem la curent cu stadiul înființării PFA-ului tău pe tot parcursul procesului.
Ca să începi să lucrezi ca livrator, primul pas este să alegi platforma de delivery și să afli condițiile ei de colaborare. Apoi îți poți înființa PFA-ul prin SOLO, pentru a lucra legal.
Găsești mai jos informații pentru cele mai cunoscute platforme de livrări:
- Pentru a lucra pe PFA la Glovo, poți accesa link-ul acesta.
- Pentru a lucra pe PFA la Wolt, poți accesa link-ul acesta.
- Pentru a lucra pe PFA la Bolt, poți accesa link-ul acesta.
Pentru înființarea unui PFA prin SOLO, vei avea nevoie de două documente: cartea de identitate și diplomă/certificare ce atestă că poți să desfășori activitatea educațională. De toate celelalte aspecte ne ocupăm noi.
Un PFA este considerat independent dacă împlinește 4 dintre cele 7 criterii stabilite prin lege, chiar dacă lucrează la un moment dat cu un singur client.
- Dacă îndeplinești mai puțin de 4 dintre aceste criterii, se poate considera că maschezi o relație tip contract de muncă.
- Îți poți alege locația și orarul de lucru
- Ai libertatea de a lucra cu alți clienți
- Îți asumi riscurile inerente activității
- Îți folosești laptopul / telefonul propriu, nu unul primit de la companie
- Îți folosești abilitățile personale
- Faci parte dintr-un corp profesional
- Ai libertatea de a lucra direct, prin angajați sau prin terțe părți pentru a îndeplini sarcinile stabilite prin contract.
Alegi codurile CAEN care corespund activităților pe care le desfășori efectiv. Un PFA poate avea până la 5 coduri CAEN, iar un PFI unul singur, cel al profesiei liberale. Codurile se aleg din clasificarea actuală, CAEN Rev.3. Poți folosi pagina noastră interactivă pentru a găsi codul CAEN potrivit, iar dacă activitatea ta nu apare acolo, te ajutăm noi să îl alegi.
Da. Dacă facem o greșeală, ne-o asumăm și plătim amenda care vine din vina noastră.
Asta ne face responsabili cu fiecare răspuns pe care ți-l oferim, fiecare cheltuială pe care o procesăm și fiecare declarație pe care o depunem pentru tine.
Da, cu SOLO facturezi în doar câteva click-uri.
În plus, ne ocupăm de transmiterea facturilor către ANAF prin sistemul e-Factura, fără să fie nevoie să faci nimic în plus. De fiecare dată când emiți o factură, aceasta este automat încărcată în sistemul e-Factura.
Înființarea PFA-ului sau a PFI-ului este gratuită cu SOLO.
Ea este inclusă în abonamentul de contabilitate de 139 lei/lună și ai și găzduire gratuită pentru sediul social în București. În plus, primești consultanță pas cu pas, pe tot parcursul înființării.
Procură notarială este necesară pentru ca echipa SOLO să te poată reprezenta legal în fața ANAF și Registrului Comerțului. Prin această procură, ne dai voie să:
- Înregistrăm PFA-ul sau PFI-ul tău în sistemul e-Factura.
- Depunem declarații fiscale în numele tău.
- Gestionăm automat toate obligațiile fiscale legate de activitatea ta ca PFA sau PFI.
Fără această procură, nu putem finaliza conectarea la e-Factura și nu vei putea emite facturi prin platformă. Procesul durează aproximativ 1-2 săptămâni din momentul în care primim de la tine documentul semnat.
Momentan, SOLO oferă serviciul de înființare doar împreună cu un abonament de contabilitate. Scopul nostru este să îți simplificăm complet administrarea PFA-ului sau PFI-ului, de la înființare până la depunerea declarațiilor fiscale.
În acest moment, SOLO oferă serviciul de înființare PFA doar cu sediul social oferit de noi în București. Dacă ai nevoie de sediu social în altă localitate, va fi nevoie să îți înființezi PFA-ul folosind un alt serviciu, iar ulterior SOLO te va ajuta cu contabilitatea.
PFI-urile le putem înființa atât la sediul nostru social, oferit în mod gratuit, cât și la sediul clientului.
Da, orice PFA sau PFI trebuie să aibă un sediu social declarat la înființare. Vestea bună: SOLO ți-l oferă gratuit, în București, pe toată durata colaborării. Este inclus în abonament, fără niciun cost suplimentar.
Nu. Poți înființa un PFA sau un PFI prin SOLO și din afara țării. Pentru PFA, documentele se trimit online, iar sediul social în București este inclus în abonament. Pentru PFI, actele se ridică fizic de la ANAF, dar poți împuternici pe cineva să le ridice pentru tine, iar noi te ajutăm cu modelul de împuternicire.
- Îți creezi un cont SOLO și completezi datele tale.
- Alegi activitatea pe care vrei să o desfășori.
- Încarci documentele necesare (buletin, avize specifice pentru profesia ta).
- SOLO pregătește dosarul și îl depune la ANAF
- După aprobare, ne trimiți certificatul de înregistrare și poți începe să lucrezi.
- Îți creezi un cont SOLO și completezi datele tale.
- Alegi activitatea pe care vrei să o desfășori și codul CAEN potrivit.
- Încarci documentele necesare (buletin, diplomă de studii, după caz).
- SOLO pregătește actele și le trimite către Registrul Comerțului.
- După ce cererea este procesată de Registrul Comerțului, primești certificatul de înregistrare și îți poți începe activitatea.
SOLO simplifică tot procesul de înființare a unui PFA sau PFI, astfel încât să nu pierzi timp cu drumuri și documente complicate. Ne ocupăm noi de tot, iar tu primești actele gata pregătite, fără stres. În plus, serviciul include și găzduirea sediului social pe perioada colaborării, astfel încât să nu îți faci griji pentru acest aspect.
Pentru veniturile înregistrate în 2026, taxele unui PFA sunt:
- Impozit pe venit: 10% din venitul net (calculat ca încasări minus cheltuieli deductibile, contribuția la pensie și contribuția la sănătate)
- Contribuția la sănătate (CASS): 10% din venitul net, cu cu două excepții:
- PFA-urile cu venituri mai mici de 24.300 de lei (6 salarii minime) plătesc o contribuție minimă de 2.430 de lei, cu excepția cazurilor în care ești student, persoană cu handicap sau ai un contract de muncă în paralel, situație în care vei plăti 10% din venitul net chiar și sub acest plafon.
- PFA-urile cu venituri anuale mai mari de 72 de salarii minime brute, adică 291.600 de lei, plătesc sănătatea plafonată la acest prag, respectiv 29.160 de lei.
3. Contribuția la pensie (CAS): 25% dacă veniturile depășesc plafoanele de 12 și 24 de salarii minime brute.
- Dacă venitul net este mai mic de 12 salarii minime brute (48.600 de lei), atunci nu ești obligat să plătești o contribuție la pensie.
- Dacă venitul net este mai mare de 12 salarii minime brute (48.600 de lei), atunci contribuția la pensie este 12.150 de lei.
- Dacă venitul net este mai mare de 24 de salarii minime brute (97.200 de lei), atunci contribuția la pensie este de 24.300 de lei.
Pensionarii nu sunt obligați să plătească contribuția la pensie, chiar dacă veniturile lor sunt mai mari decât cele două plafoane.
Înregistrarea ca PFI se face la ANAF, unde primești un CIF (Certificat de Înregistrare Fiscală) în baza căruia poți începe activitatea. Înaintea deschiderii PFI-ului, asigură-te că ai documentele ce îți dau dreptul de practică. Am detaliat pe blog ce documente sunt necesare și care sunt pașii pentru înființarea unui PFI.
Ca medic, îți poți desfășura activitatea independent prin mai multe forme, precum PFI, CMI (Cabinet Medical Individual) sau SRL. Medicina este o profesie liberală, iar serviciile medicale se desfășoară după regulile specifice profesiei.
PFI este una dintre cele mai simple variante pentru a presta independent servicii medicale, atât din perspectiva înființării, cât și a administrării. Un SRL presupune, în general, costuri și o complexitate mai mari și necesită organizarea contabilității printr-o persoană autorizată sau o firmă de contabilitate.
Dacă ai și activități din afara serviciilor medicale, precum cursuri, conferințe sau participarea la evenimente ca speaker, poți avea separat un PFA. Astfel, separi activitatea medicală de celelalte servicii pe care le prestezi.