Portează PFA-ul sau PFI-ul tău la SOLO în perioada 08/11 - 13/12, introdu codul BLACKFRIDAY24 în procesul de înregistrare și prima ta lună de abonament este gratuită! Vezi detalii
Portează PFA-ul sau PFI-ul tău la SOLO în perioada 08/11 - 13/12, introdu codul BLACKFRIDAY24 în procesul de înregistrare și prima ta lună de abonament este gratuită!

Publicat in 04 iul. 2023 de Ana Paun
5 min | 30844

Ghid de înființare pentru PFI

Publicat in 04 iul. 2023 de Ana Paun | 5 min | 30844

PFI

Sumar

Un PFA nu poate desfășura toate activitățile reglementate în nomenclator, pe unele dintre ele legislația le clasifică drept profesii liberale și impune organizarea sub formă de PFI. În această categorie se încadrează medicii, psihoterapeuții, avocații, arhitecții sau sportivii. Află în continuare cum se înființează un PFI, de ce documente ai nevoie și ce regim fiscal are acesta.

Cum se înființează un PFI?

Spre deosebire de PFA-uri, PFI-urile nu se înfiintează la ONRC, ci la ANAF. Dosarul de înființare se depune la ANAF-ul aferent domiciliului din buletin sau prin intermediul contului SPV.

Ulterior, vei primi un Certificat de Înregistrare Fiscală în baza căruia îți poți desfășura activitatea.

De ce documente am nevoie?

Pentru a-ți înființa un PFI, ai nevoie de următoarele documente:

• O copie a buletinului.

• Formularul 070 - este necesar să completezi prima pagină și să semnezi la final. 

• Titlu de proprietate și contractul de comodat încheiat între viitorul PFI și proprietarul spațiului unde va avea sediul. În contract trebuie să menționezi același nume al PFI-ului ca în Formularul 070.

• Copie a documentelor ce dovedesc dreptul de liberă practică (pentru activitatea de medic, este vorba despre avizul de liberă practică și certificatul de membru, eliberate de Colegiul Medicilor) sau o copie a contractului cu viitorul colaborator (în cazul brokerilor de asigurări spre exemplu).

Este important să știi că unele ANAF-uri pot solicita și alte documente suplimentare, cum ar fi asigurări malpraxis, diplomă de licență, contracte de colaborare încheiate pentru viitor etc.

Cum completez Formularul 070?

Pentru a fi sigur că nu greșești nimic, trebuie să completezi Formularul 070 la următoarele secțiuni:

A.1. Bifezi: DECLARAŢIE DE ÎNREGISTRARE FISCALĂ

B.1. Cod numeric personal (CNP-ul tău)

5. NUME, PRENUME (numele și prenumele tău)

6. DENUMIRE (denumirea PFI-ului tău) - la această rubrică, structura este: Nume Prenume [profesia] - de exemplu: Ionescu Maria [avocat]

7. Date privind domiciliul persoanei fizice (domiciliul complet din buletin)

8. Date privind sediul activităţii principale (la acest punct se va trece adresa completă a spațiului unde PFI-ul va avea sediul)

9. Se bifează: Persoană fizică română cu domiciliu în România

C.1. Codul CAEN al activităţii principale

2.2 Bifezi: Profesii libere și completezi rubricile Document de autorizare nr. (nr. certificatului de specializare), Data (data eliberării certificatului de specializare), Organ emitent (emitentul certificatului de specializare).

De asemenea, trebuie completate și secțiunile de pe ultima pagină „Numele şi prenumele persoanei care face declaraţia”, „Semnătură” și „Dată”, pe care le regăsești pe ultima pagina a formularului.

Cum depun dosarul de înființare?

După ce ai obținut toate documentele necesare, poți depune dosarul în format fizic la ANAF sau online, prin SPV. Dacă alegi să îl depui online, trebuie să urmezi pașii de mai jos:

1. Îți deschizi cont în Spațiul Privat Virtual ANAF (SPV)

Pentru a deschide cont în SPV trebuie să accesezi site-ul ANAF - Înregistrare în Spațiul Privat Virtual la secțiunea de persoane fizice -> Înregistrare utilizatori persoane fizice -> Înregistrare cu parolă. Completezi câmpurile cu informațiile solicitate, iar la campul „Tipul de aprobare” alegi Identificare vizuală on-line (sistem video). O să programezi cu video-call cu un reprezentant al ANAF-ului, care va dura sub 5 minute. Pentru aceasta identificare, poți alege ANAF-ul din orice județ (de exemplu, există șanse să obții o programare mai rapidă la un ANAF dintr-un județ mai mic). După video-call, vei avea acces în SPV.

2. Întocmești dosarul de de înființare pentru PFI

3. Depui dosarul de înființare PFI

După ce ai acces în SPV și ai întocmit dosarul de înființare, conectează-te cu numele de utilizator și parola ta în contul de pe site-ul anaf.ro (în dreapta ecranului, la secțiunea „Autentificare utilizator”).

După logarea în contul tău, încarcă acolo dosarul pentru deschiderea PFI-ului în Formularul de contact (îl regăsești în stânga ecranului cand intri în SPV).

Te duci la secțiunea ”Asistență și îndrumare de specialitate în domeniul fiscal”. La subcategorie, alegi ”Depunere declarații fiscale”.

La secțiunea de Întrebare, poți să completezi: “Prin prezenta declarație 070, solicit obținerea certificatului de înregistrare al NUME PRENUME - profesie”.

Încarci dosarul de înființare PFI și apeși trimitere. În funcție de ANAF, vei primi o notificare fie prin SPV-ul tău (la secțiunea mesaje), fie prin e-mail. Certificatul în original se ridică de la ANAF-ul de la adresa de domiciliu din buletin.

Ce regim fiscal are un PFI?

Un PFI are regim fiscal similar cu cel al unui PFA. Trebuie să depui anual Declarația Unică, prin care să stabilești ce taxe ai de plătit și estimezi veniturile pentru anul în curs.
Pentru veniturile înregistrate în 2024, taxele unui PFI vor fi:

  • Impozit pe venit: 10% din venitul net (calculat ca încasări minus cheltuieli deductibile), 
  • Contribuția la sănătate (CASS) -  10% din venitul net cu cu două excepții: 
    • Dacă venitul net este mai mic de 6 salarii minime brute, contribuția este de 1.980 de lei, cu excepția cazurilor în care ești student, persoană cu handicap sau ai un contract de muncă în paralel.  În aceste situații în vei plăti 10% din venitul net chiar și sub acest plafon.
    • Dacă venitul net este mai mare de 60 de salarii minime brute, atunci contribuția este plafonată la 19.800 de lei pe an.
  • Contribuția la pensie (CAS) -  25% din plafonul de 12 sau 24 de salarii minime brute
    • Dacă venitul net este mai mic de 12 salarii minime brute (39.600 de lei), atunci nu ești obligat să plătești o contribuție la pensie. 
    • Dacă venitul net este între 12 și 24 de salarii minime brute, atunci contribuția se calculează raportat la plafonul de 12 salarii (825 de lei pe lună)
    • Dacă venitul net este mai mare de 24 de salarii minime brute, atunci contribuția se calculează raportat la plafonul de 24 de salarii minime brute (1.650 de lei pe lună).

În plus, PFI-urile au o contabilitate simplă, pe care poți alege să o ții singur sau poți apela la SOLO - Contabilul tău digital, care face asta pentru PFI-ul tău cu doar 119 RON pe lună.

Resurse utile

Îți lăsăm mai jos și câteva resurse utile care îți pot fi de folos dacă mai ai întrebări:

DISTRIBUIE ARTICOL

11 apr. 2022 | 3 min

Ce este o Persoană Fizică Independentă (PFI)

22 feb. 2024 | 4 min

Ce înseamnă să fii medic cu PFI

27 feb. 2024 | 4 min

Ce taxe plătesc în 2024?
Alătură-te celor peste 10.000 de SOLOprenori care nu mai fac drumuri la contabil
10.000 de antreprenori fără griji