
Publicat data in 10 apr. 2025 de
Ana Păun
9 min
|
1227
Publicat in 10 apr. 2025 de Ana Păun | 9 min | 1227
Să alegi să profesezi ca medic printr-un PFI vine cu avantaje, dar și cu responsabilități financiare. Pe lângă veniturile pe care le generezi, este esențial să înțelegi cât te costă, de fapt, să îți gestionezi activitatea. Hai să analizăm principalele costuri pe care le ai ca medic cu PFI.
În 2025, există câteva schimbări importante în felul în care se calculează și se plătesc taxele. Printre cele mai importante lucruri de reținut, amintim:
Actualizări în modul de completare a Declarației Unice.
Indiferent dacă ai un PFI sau un PFA, statul percepe taxe obligatorii pentru oricare dintre activități. Pe scurt, iată ce ai de plătit:
a) zero, dacă venitul tău net este sub 48.600 lei pe an.
b) 12.150 lei, adică 25% din plafonul de 12 salarii minime (48.600 lei), dacă ai venitul net anual între 48.600 și 97.200 lei.
c) 24.300 lei, însemnând 25% din plafonul de 24 de salarii minime (97.200 lei), dacă ai venit netul anual peste 97.200 lei.
Se calculează ca 10% din venitul net (încasări minus cheltuieli deductibile). Există două excepții de la această regulă:
I. Au pierderi (venituri mai mici decât cheltuielile), sau au venitul net egal cu zero.
II. Au un contract de muncă în paralel și contribuie cel puțin 2.430 de lei la sănătate prin acesta.
Impozitul pe venit este 10% din venitul net (venitul net = încasări - cheltuieli deductibile - CAS - CASS)
Exemplu concret: Dacă ai un venit anual net de 60.000 lei, taxele ar arăta astfel:
Pentru un calcul mai detaliat, poți folosi calculatorul SOLO.
Un PFI nu este scutit de birocrație. Chiar dacă nu ai obligația de a avea un contabil, este recomandat să apelezi la unul, ca să nu stai cu stres sau întrebări lună de lună, sau la o soluție digitală care te scutește de bătaia de cap.
În plus, serviciile că SOLO te ajută și cu partea de înființare a PFI-ului. Dacă alegi să faci asta pe cont propriu, costurile de înființare sunt zero, dar ține cont de faptul că va trebui să alergi între diferite instituții, ceea ce înseamnă timp și energie.
Dacă alegi să ceri sprijinul unui avocat pentru înființare, costurile pot ajunge la 500 de lei pentru că ele includ taxa pentu pregătirea și depunerea dosarului la ANAF.
Iar costul anual al semnăturii digitale, necesară pentru sistemul e-Factura, este de cel puțin 200 lei/ an.
Dacă folosești un spațiu pentru consultații, ai cheltuieli specifice:
Dacă nu ai activitate la sediul social, aceste cheltuieli nu pot fi deduse pentru că nu s-ar justifica.
Într-un scenariu diferit, dacă ai un PFI și îți desfășori activitatea în același spațiu cu cel de locuință personală, poți deduce o parte din cheltuieli proporțional cu suprafața folosită.
Fiind medic, ai nevoie de anumite produse și servicii specifice:
Pentru o listă completă de cheltuieli deductibile, verifică instrumentul SOLO.
De ținut cont că doar cheltuielile specifice activității tale profesionale sunt deductibile și nu toate în procent de 100%. De exemplu, la cheltuieli de protocol poți să deduci aproximativ 2% din venitul net.
Dacă folosești mașina personală pentru consultații la domiciliu sau deplasări la conferințe, trebuie să iei în calcul:
Dacă mașina nu este a PFI-ului, ai nevoie de un contract de comodat între proprietarul mașinii (care poți fi chiar tu) și PFI-ul tău sau să fie cumpărată pe PFI ca și cheltuială deductibilă.
În cazul contractului de comodat, tot ce ține de cheltuială auto se deduce 50%.
Un PFI îți oferă flexibilitate, dar vine și cu responsabilități financiare. Cheltuielile pot varia mult în funcție de specializarea ta și de cum îți organizezi activitatea. Cel mai bine este să ai o imagine clară asupra costurilor și să folosești instrumentele potrivite pentru a gestiona eficient totul.
Declarația unică este formularul prin care persoanele ce au alte venituri decât cele din salarii își declară câștigurile și își stabilesc impozitul și contribuțiile sociale datorate (pensie și sănătate).
Ca medic cu venituri din activități independente anual va trebui sa depui Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale. Iată ce trebuie să știi:
Pentru a completa corect Declarația unică, ține evidența veniturilor și cheltuielilor pe tot parcursul anului 2025.
Sau hai la SOLO! De la crearea contului și înființarea PFI-ului până la gestionarea contabilității și depunerea declarațiilor, SOLO îți explică lucrurile într-un mod clar, se asigură că totul se întâmplă corect și îți răspunde oricăror întrebări sau nelămuriri.
Pe 31 ianuarie a fost publicată ordonanța 9/2025, o modificare pentru OG 124/1998 care poate schimba modul de organizare și funcționare a cabinetelor medicale. În interpretarea actuală a ordonanței, pare că art. 2, alin. 6, forțează trecere de la SRL la PFI pentru medici.
Pe scurt, medicii care au un SRL nu mai pot colabora cu alte clinici private decât dacă dețin și un PFI (Persoană Fizică Independentă). Pentru un medic care este angajat în propria clinică și nu colaborează cu alte entități, SRL-ul va putea rămâne în continuare o opțiune.
Dacă vrei să te informezi mai mult legat de PFI, avem un ghid actualizat în 2025 prin care poți să treci sau îți poți crea un cont la SOLO (același proces și pentru PFA si PFI). În acest mod poți explora ce înseamnă să-ți iei de pe cap grija administrării unui PF!