Publicat in 09 ian. 2023 de Ana Paun
3 min | 17174

Ce trebuie să știi despre codul de TVA intracomunitar (II)

Publicat in 09 ian. 2023 de Ana Paun | 3 min | 17174

Sumar

În articolul anterior, am povestit despre ce este codul de TVA intracomunitar,  când ai nevoie de el, cum se emite un astfel de cod și, mai ales, cum te poate ajuta SOLO să îl obțiiPoți afla răspunsurile aici, înainte să trecem mai departe. 
 

Am obținut codul de TVA intracomunitar. Ce fac acum?

Odată ce ți s-a emis codul special de TVA, în fiecare lună în care înregistrezi tranzacții internaționale va trebui să depui anumite declarații: D390 și/sau D301, în funcție de felul tranzacției (încasări UE/ cheltuieli internaționale). 

Când obții venituri sau achiziționezi produse/servicii de la o firmă din UE, va trebui să declari lunar aceste tranzacții prin depunerea declarației D390. Prin această declarație informativă, tu arăți ce activitate ai avut pe PFA, la nivel european.

De asemenea, dacă achiziționezi produse/servicii din afara României (atât UE, cât și non-UE), va trebui să depui declarația D301, prin care tu declari pentru ce cheltuieli internaționale ai primit facturi cu TVA 0%, astfel încât să plătești acest TVA direct către ANAF din România. 

Termenul-limită pentru depunerea declarațiilor D390/D301 este data de 25 a lunii următoare încasării facturii sau efectuării achiziției. 

Desigur, nu este necesar să reții toate aceste detalii. Dacă ești abonat SOLO, noi avem grijă să depunem la timp toate declarațiile pentru tine.

De ce să plătesc TVA pe cheltuieli dacă nu sunt plătitor de TVA?

PFA/PFI/SRL-urile devin plătitoare de TVA când depășesc pragul de venituri facturate de 300.000 RON într-un an. Când ești plătitor de TVA, emiți facturile cu TVA de 19%, colectezi TVA-ul de la clienții tăi și îl plătești către stat, adică plătești TVA pentru veniturile tale. 

Dacă nu atingi plafonul și totuși deții cod de TVA intracomunitar, înseamnă ca tu vei emite facturile cu TVA de 0% și nu trebuie să plătești TVA la ANAF pentru veniturile tale, pentru că nu ai colectat nimic. 

În schimb, pentru cheltuieli, situația stă un pic altfel. Ca orice consumator final, când cumperi ceva, plătești TVA-ul pe achiziție, indiferent că ești simplă persoană fizică, ori PFA/PFI/SRL plătitor sau neplătitor de TVA.

Deținerea unui cod de TVA intracomunitar (VAT number) face ca fiecare entitate să plătească TVA-ul pentru achiziții direct la ea în țară, în loc să îl achite către țara de unde a achiziționat produsul/serviciul. 

Să luăm un exemplu: 

Dacă achiziționez din țara X, serviciul S, care costă 100 de lei fără TVA și:

  • Am cod de TVA intracomunitar, atunci voi plăti către firma de la care achiziționez 100 de lei, după care voi depune D301 și voi plăti 19 lei direct către ANAF România (TVA de 19%);
  • Nu am cod de TVA intracomunitar, atunci TVA-ul va fi inclus în factură, voi plăti direct 119 lei către firma de la care achiziționez produsul/serviciul (TVA inclus 19%), iar apoi autoritățile fiscale își vor regla între ele situația.
DISTRIBUIE ARTICOL

08 mar. 2022 | 4 min

PFA sau SRL - avantaje și dezavantaje

19 sept. 2023 | 4 min

Modificări fiscale 2024

27 iun. 2023 | 5 min

PFA în sistem real vs. PFA la normă de venit
Alătură-te celor peste 9.000 de SOLOprenori care nu mai fac drumuri la contabil
9.000 de antreprenori fără griji