PFA în sistem real vs. PFA la normă de venit

În România, există două modalități de impozitare pentru PFA: la normă de venit și în sistem real. Diferența majoră între cele două este felul în care taxele și impozitele se raportează la veniturile anuale. În sistem real plătești taxe pe venitul net: încasări minus cheltuieli. La normă de venit plătești pe o sumă fixă stabilită de ANAF, indiferent de cât încasezi. Poți avea normă de venit doar pentru activitățile din nomenclatorul ANAF și doar până la 25.000 euro venit brut anual.
Ce este impozitarea în sistem real?
Sistemul real de impozitare presupune ca taxele să se raporteze la venitul net anual pe care îl încasează un PFA. Astfel, dacă într-un an încasezi o sumă, vei plăti taxe raportat la aceasta, iar dacă în alt an nu încasezi nimic, nu vei fi obligat să plătești taxe.
Ce înseamnă norma de venit?
Norma de venit este un plafon anual de încasări la care se raportează taxele unui PFA. Aceasta este stabilită prin lege pentru anumite domenii de activitate, iar suma se poate modifica în fiecare an și diferă pentru fiecare județ în parte. Poți verifica normele de venit pentru anul 2026 pe site-ul ANAF.
Ce cheltuieli poți deduce?
PFA-urile în sistem real înregistrează atât venituri, cât și cheltuieli, deoarece baza de impozitare este dată de venitul net, adică venituri minus cheltuieli deductibile.
La pol opus, PFA-urile la normă de venit au nevoie să țină doar evidența veniturilor, nu și a cheltuielilor, întrucât baza de impozitare este dată de normă, nu de venitul net. Astfel, cheltuielile nu influențează plata contribuțiilor.
Cum afectează codurile CAEN un PFA la normă de venit?
Un PFA poate avea până la maxim 5 coduri CAEN, unul principal și 4 secundare.
Codurile CAEN nu afectează cu nimic un PFA în sistem real, însă pentru PFA-urile la normă de venit există câteva aspecte de care trebuie să ții cont.
Este important să știi că pentru PFA-urile la normă de venit toate codurile CAEN alese trebuie să se încadreze la acest sistem de impozitare. Altfel, dacă alegi mai multe coduri CAEN care se încadrează la normă de venit și unul singur care nu se încadrează, PFA-ul tău va fi automat în sistem real.
Un alt aspect pe care trebuie să îl ai în vedere este că pentru PFA-urile la normă de venit care au mai multe coduri CAEN normele de venit se cumulează. În acest caz și taxele vor crește, pentru că se vor raporta la suma totală.
Ce taxe plătești la norma de venit vs. sistem real?
Taxele sunt un aspect important pe care trebuie să îl ai în vedere la înființarea unui PFA. Principala diferență între norma de venit și sistemul real vine din impozitul pe venit. Pentru PFA-urile în sistem real, impozitul de 10% se aplică venitului net, respectiv încasări totale minus cheltuieli deductibile. În cazul PFA-urilor la normă de venit, impozitul de 10% se aplică normei, care este o sumă fixă indiferent de cât încasezi.
În ceea ce privește contribuțiile la pensie și sănătate, plafoanele de salarii minime rămân la fel, însă modul de raportare la acestea diferă.
Astfel, în cazul PFA-urilor în sistem real, contribuțiile la pensie se plătesc dacă veniturile anuale depășesc plafoanele stabilite prin lege, în timp ce PFA-urile la normă de venit plătesc aceste contribuții dacă norma depășește plafoanele legale.
Ai nevoie de TVA intracomunitar?
Atât PFA-urile la normă de venit, cât și cele în sistem real pot obține un cod de TVA intracomunitar și pot presta servicii către clienți din străinătate. Codul de TVA intracomunitar este necesar și pentru achiziții din afara țării dacă ele sunt înregistrate pe PFA.
Cum declari veniturile?
Declarația unică pentru veniturile obținute în 2026 se depune până la 25 mai 2027, pentru ambele forme de impozitare.
Ce informații trebuie să mai știi?
Atât PFA-urile în sistem real, cât și PFA-urile la normă de venit devin plătitoare de TVA dacă depășesc pragul de 395.000 de lei.
La depășirea pragului de 25.000 euro, PFA-urile la normă de venit sunt obligate să treacă la sistem de impozitare în sistem real în anul următor depășirii pragului. Acestea pot reveni la sistemul de impozitare la normă de venit după 2 ani.
Dacă ai PFA la normă de venit și ești și angajat, norma se reduce cu un procent stabilit de ANAF, care diferă de la un județ la altul. Aceste facilități fiscale nu se aplică și în cazul PFA-urilor în sistem real.
De asemenea, ți-am pregătit un articol în care detaliem pașii pentru trecerea de la normă de venit la sistem real.
Rezumat
Dacă ai un PFA în sistem real, vei plăti taxe în funcție de cât câștigi efectiv, iar dacă ai un PFA la normă, ele sunt calculate în funcție de suma fixă stabilită de ANAF. Norma de venit e avantajoasă dacă activitatea e în nomenclator și câștigi peste prag și nu îți permite să deduci cheltuieli. Dacă depășești 25.000 euro venit brut într-un, trebuie să treci la sistem real.
Surse oficiale: ANAF - norme de venit 2026, ANAF - modificări fiscale 2026, ANAF - Legea 227/205
Cum te poate ajuta SOLO?
Fie că vrei să îți deschizi sau ai deja un PFA, SOLO te ajută cu tot ce ține de partea de înființare, contabilitate și declarații.
Întrebări frecvente
Ai mai multe întrebări? Vizitează pagina noastră completă de întrebări sau contactează departamentul de vânzări sa primești răspunsurile căutate.
- Dacă veniturile tale sunt mai mari de 25.000 EUR, taxele tale pe 2025 se vor raporta în continuare la norma de venit, însă cele pe anul 2026 vor fi cele pentru sistem real.
- Află mai multe despre care sunt implicațiile trecerii de la norma la sistem real din articolul nostru.
Doar anumite coduri CAEN permit norma de venit (pentru profesori, codul 8559). Poți afla sistemul de impozitare din Declarația Unică. Diferența principală între cele două sisteme este că la normă de venit taxele se calculează la o sumă fixă stabilită de ANAF pentru codul CAEN respectiv, indiferent cât încasezi efectiv și, de asemenea, nu poți deduce nicio cheltuială, pe când la sistem real taxele se calculează la profitul real (încasări minus cheltuieli deductibile). Dacă alegi sistemul real, ești obligat să îl păstrezi minimum 2 ani fiscali consecutivi înainte de a putea reveni la normă, iar schimbarea se face doar din anul următor, nu în timpul anului curent. Trecerea la sistem real devine obligatorie când încasările din anul precedent depășesc 25.000 EUR.
Diferența nu e neapărat în ce facem, e în cum facem. Ai contabilitate digitală, facturare din aplicație, e-Factura automată și un dashboard care îți arată situația financiară în timp real. Totul de pe telefon. Echipa SOLO răspunde la întrebări pe înțelesul tău, indiferent câte ai avea.





.jpg)
.jpg)
