Publicat in 13 iun. 2023 de Ana Paun
5 min
| 9575
Publicat in 13 iun. 2023 de Ana Paun | 5 min | 9575
Freelancingul este o opțiune din ce în ce mai căutată pe piața din România. Această modalitate de lucru are foarte multe avantaje, însă vine și cu o serie de responsabilități. Una dintre ele este fiscalizarea și declararea veniturilor. Pentru a face asta, ai nevoie de o formă de organizare.
În acest articol, ți-am pregătit tot ce trebuie să știi despre cum să lucrezi legal și fără griji pe platformele de freelancing.
Atunci când vrei să prestezi servicii pe Upwork, Fiverr sau alte platforme similare, trebuie să ai PFA sau SRL prin care să fiscalizezi activitatea economică.
Deoarece PFA-ul se înființează rapid și se administrează ușor, acesta este perfect pentru a face freelancing. Poți presta diverse servicii, de la IT, design și marketing digital, la traduceri și redactare de text, însă în limita a 5 coduri CAEN.
Dacă nu te-ai decis ce formă de organizare ți se potrivește, ți-am pregătit o comparație PFA vs SRL și un calculator de taxe pentru a te ajuta să alegi.
Activitatea desfășurată pe platformele de freelancing se încadrează la categoria de tranzacții intracomunitare în spațiul Uniunii Europene. Astfel, va trebui să îți inregistrezi PFA-ul în scopuri de TVA pentru a presta servicii intracomunitare.
Odată obținut, acest cod de TVA intracomunitar va fi trecut pe fiecare factură emisă către clienții de pe platforma de freelancing și va fi necesar să plătești TVA în România în fiecare lună în care sunt realizate astfel de tranzacții.
Dacă deja ai un cont personal pe o platformă de freelancing și vrei să îl transformi în cont de PFA fără să îți pierzi datele, este necesar să modifici anumite setări.
În platforma Upwork, trebuie să urmezi pașii de mai jos:
Tot ce îți rămâne de făcut acum este să salvezi noile setări și să îți desfășori activitatea.
Când lucrezi pe platformele de freelancing, modul de facturare depinde de la platformă la platformă.
Spre exemplu, dacă optezi pentru platforma Fiverr, nu vei emite factura către clientul final, adică cel pentru care faci proiectul, ci direct către Fiverr.
Vei găsi în platformă datele de facturare pentru Fiverr, adică datele fiscale, sediul și tot ce ai nevoie pentru a emite factura corect.
Dacă lucrezi pe Upwork, platforma emite facturile în numele tău pentru clientul final. În această situație, tot ce trebuie să faci este să descarci facturile din platformă și să le înregistrezi în contabilitate.
Unul aspect bine de știu când folosești o platformă de freelancing este că pentru a putea folosi banii pe care îi obții va trebui să îi retragi din contul de pe platformă.
Spre exemplu, dacă alegi să lucrezi pe Upwork, cea mai accesibilă și eficientă metodă de a-ți retrage banii este transferul direct în contul tău bancar. Iată care sunt pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a selecta această opțiune:
O altă modalitate prin care poți intra în posesia banilor este să apelezi la platforme intermediare precum PayPal sau Payoneer. Dacă te gândești să optezi pentru această variantă, este necesar să știi că vei plăti comision, iar costul tranzacțiilor este mai mare.
Atunci când îți începi activitatea pe o platformă de freelancing, este important să ai în vedere dacă vei plăti un comision pentru fiecare proiect pe care îl realizezi prin intermediul acesteia. De regulă, platformele de acest fel emit o factură pentru comisionul încasat, iar tu ai obligația de a o înregistra în contabilitate. Face excepție de la această regulă platforma Fiverr.